LinkedIn stories
content marketing Linkedin marketing

LinkedIn stories: het succes van ephemeral content zet zich voort

Sinds woensdag 13 mei kunnen LinkedIn accounts in Nederland gebruik maken van de stories functie op LinkedIn. LinkedIn geeft wel aan dat het nog in de testfase zit. Het begon eigenlijk allemaal met Snapchat. Het imperium van Mark Zuckerberg zag hier kansen in en rolde dit gefaseerd uit op Instagram, Facebook, Messenger en WhatsApp (status). Op Instagram Stories boekt Zuckerberg hier het meeste succes mee. Op YouTube is de stories functie nog beperkt beschikbaar.  De YouTube Stories-functie is alleen beschikbaar voor kanalen met meer dan 10.000 abonnees en bevindt zich in de bètafase. Momenteel zijn het vooral de influencers op YouTube die er gebruik van kunnen maken. 

Succes van stories

De (verticale) inhoud die je maakt voor stories (verhalen) wordt ook wel ephemeral content genoemd: content dat een etmaal (24 uur) live is en daarna vanzelf verdwijnt. Dit is misschien ook wel de grootste succesfactor voor het veelvuldig gebruik ervan. De foto of video dat je schiet hoeft lang niet perfect te zijn,omdat het toch vanzelf verdwijnt. Daarnaast zijn de stories populair, omdat de immersiveness (het gevoel in het beeld op te kunnen gaan) ervan groter is dan content in de ‘normale’ feed. Dit heeft te maken met het feit dat je volledige smartphonescherm in beslag wordt genomen en je geen verdere afleiding hebt.

Waarom LinkedIn de stories functie heeft uitgerold?

LinkedIn geeft zelf aan ervan bewust te zijn dat er nu gehele generatie opgroeit dat de stories als een ‘way of speaking’ ziet. De jeugd voelt zich comfortabeler bij het netwerken via deze ephemeral format dan het plaatsen van berichten in de normale feed (tijdlijn). Het mogelijk maken van stories zal meer authenticiteit en creativiteit teweegbrengen op het grootste zakelijke sociale netwerk LinkedIn. 

Linkedin Stories; hoe te gebruiken?

Het principe van LinkedIn stories is hetzelfde als de stories van Instagram. Je neemt een foto of je uploadt er één. Je bewerkt je foto met de verschillende opties en plaats het online. De inhoud verdwijnt na 24 uur. Je kunt de stories ook gebruiken om door te sturen. Omdat Linkedin Stories nog in de testfase zit heeft in eerste opzicht niet zo veel functies als we gewend zijn van bijvoorbeeld Instagram.

LinkedIn verhalen

6 tips om LinkedIn Stories een plek te geven binnen je contentstrategie

Natuurlijk zijn we niet geheel onbekend als het gaat om de inzet van stories binnen onze marketingcommunicatie en contentstrategie. Het feit dat LinkedIn een puur zakelijk en professioneel platform is zal de insteek misschien toch niet anders zijn. Hieronder een aantal manieren waarop je LinkedIn stories in zou kunnen zetten:

  1. Deel professionele tips. Deel tips & tricks waar je volgers wat aan hebben. Het feit dat de stories lekker ‘snackable’ zijn maakt de drempel om dit te doen misschien kleiner dan tips delen via een blog of via de LinkedIn feed.
  2. Laat je persoonlijke kant zien aan zakelijke connecties. Doe dit bijvoorbeeld met een selfie of een vlog. Of deel in deze crisistijd hoe je thuis aan het werken bent. Of hoe je succesvol op afstand werkt met je toffe collega’s. Of een screenshot van jullie laatste digitale vrijmibo. Vergeet niet: ‘Business, after all, is nothing more than a bunch of human relationships’  (Lee Iacocca – founder Ford Mustang)
  3. Faciliteer een Q&A. Je kan van tevoren vragen verzamelen (bijvoorbeeld in de feed of via DM’s) van je volgers. Deze kun je vervolgens beantwoorden via  korte snapshot-video’s in de stories.
  4. Laat je zelfontwikkeling zien. Welke boeken lees je? Welke podcast heeft je deze week geënthousiasmeerd? Welke documentaire of tv-serie hebben bijgedragen aan je professionele ontwikkeling? Laat het zien via de stories.
  5. Deel zakelijke mijlpalen. Heb jij of je bedrijf een doel gehaald? Heb je 1000 volgers? Deel het
  6. #DTV. Deel durf te vragen items. Durf ook echt te vragen en zet je netwerk in om hier antwoord op te krijgen.

Storytelling en social selling via LinkedIn

Ik denk zelf dat deze nieuwe verhaalfunctie van LinkedIn een mooie aanwinst is om storytelling toe te passen. Je hebt nu de gelegenheid om je content in hapklare brokken en op een episodic wijze aan te bieden. Daarnaast moeten we niet vergeten dat LinkedIn het instrument is voor social selling en dat deze stories functie hier een mooie bijdrage aan kunnen leveren. En dit werkt ook de andere kant op, zoals bij ‘durf te vragen’ content.

Linkedin Stories zakelijk inzetten?

Heb je vragen over het zakelijk inzetten van LinkedIn stories en wil je hier een keer over sparren. Neem dan contact met me op of connect via LinkedIn. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *